Friday, July 12, 2019

Quizzizz- Kefahaman UEC- Kemerdekaan



Pengenalan

Quizizz merupakan satu aplikasi web yang sangat menarik untuk digunakan dalam pendidikan. Quizizz mampu menggantikan cara lama kuiz dibuat iaitu menggunakan pen dan kertas sahaja. Melalui aplikasi Quizizz, seseorang dapat mencipta kuiz baharu secara percuma sahaja atau boleh mencuba kuiz yang tersedia yang telah dicipta oleh pengguna lain Quizizz. Guru juga boleh memilih sama ada ingin menjadikan kuiz tersebut sebagai kerja rumah atau dibuat secara langsung di dalam bilik darjah. 


Quizizz boleh dibuat secara langsung ataupun sebagai kerja rumah


Langkah-langkah Menggunakan Quizizz

  • Pergi ke laman www.quizizz.com/login. Klik pada sign up dan daftarkan diri. Jika anda ada akaun gmail, anda juga boleh sign up  menggunakan akaun gmail.




  • Seterusnya, klik pada create your own Quiz.




  • Seterusnya, masukkan gambar ikon kuiz yang dikehendaki, namakan kuiz tersebut serta setkan subjek. Setkan kepada public supaya lebih ramai orang boleh cuba menjawab soalan kuiz yang telah disediakan.
  • Setelah selesai menyediakan soalan, masukkan grade range, subjek dan topik.
  • Akhir sekali klik butang Finish and Create Quiz. 
  • Selepas guru membuat kuiz yang bersesuaian untuk pelajar, kod  akses akan diberikan untuk kelas maya kuiz tersebut. Pelajar akan  log masuk menggunakan kod akses yang diberikan dan mereka  perlu menulis nama masing-masing. Apabila semua pelajar sudah bersedia, maka permainan Quizizz boleh dimulakan. Guru akan mengawal kuiz seperti tetapan masa dan sebagainya melalui leaderboard.

Kod akses untuk pelajar log masuk

Permainan Quizizz dalam PdPc


Saya menggunakan aplikasi Quizizz untuk mengulang kaji soalan pemahaman teks. Sebagai contoh, dalam video di atas, saya telah menggunakan Quizizz untuk membuat ulang kaji pemahaman teks 
(UEC) yang bertajuk Kemerdekaan. Objektif pengajaran adalah pelajar dapat memahami teks tersebut serta mengetahui maksud kosa kata beberapa perkataan tertentu. Masa pengajaran yang diambil ialah selama 40 minit. Bilangan pelajar dalam kelas tersebut adalah sebanyak 49 orang. Aktiviti yang dijalankan ialah guru menayangkan kembali slaid powerpoint (Prezi) Kemerdekaan yang telah dipelajari oleh pelajar supaya mereka dapat mengingat kembali apa yang telah dipelajari. Selepas itu, barulah pelajar menjawab soalan menggunakan aplikasi Quizizz



Prezi

Pada awal pengajaran, saya telah menggunakan Prezi untuk membuat ulang kaji pemahaman teks. Prezi merupakan salah satu perisian yang menyamai slaid powerpoint tetapi Prezi lebih menarik berbanding slaid powerpoint biasa. Hal ini demikian kerana Prezi mempunyai pelbagai latar belakang slaid yang sangat menarik dan lebih realistik. Selain itu, gerakan dari slaid ke slaid juga sangat menarik. Pada permulaan slaid, saya telah memasukkan video mengenai kemerdekaan negara. Tayangan video ini digunakan sebagai set induksi. 



Tayangan video 'Kemerdekaan Negara'




Selepas itu, saya telah memasukkan isi-isi penting teks serta gambar- gambar yang menarik yang berkaitan dengan tajuk.  Dari pemerhatian saya, pelajar sangat berminat mengikuti pelajaran kerana terdapat tayangan video dan gambar-gambar tertentu yang memudahkan pelajar untuk memahami pengajaran. Oleh sebab Prezi berbeza dengan slaid powerpoint, pelajar tidak berasa bosan dan memberikan tumpuan semasa proses pengajaran dan pembelajaran berjalan.










Contoh slaid Prezi



Semasa mengajar, saya juga ada bertanyakan beberapa soalan kepada pelajar mengenai topik yang diajar untuk menguji pemahaman pelajar. Saya menggunakan teknik ini dalam pengajaran agar dapat melahirkan interaksi antara saya dan pelajar secara berkesan dan dapat memupuk perasaan percaya diri dalam kalangan pelajar. Dari teknik soal jawab yang dijalankan saya dapati pelajar saya memahami pengajaran dengan baik serta mampu menguasai beberapa kosa kata tertentu. 




Guru memberi penerangan kepada pelajar


Pelajar mencuba menjawab soalan





Untuk menguji kefahaman pelajar pula, saya menggunakan quick quiz iaitu quizizz. Saya telah memasukkan 20 soalan berkaitan topik yang diajar. Selepas pelajar dapat log masuk (joinmyquizizz.com) menggunakan telefon pintar mereka, saya telah memulakan permainan ini dengan tetapan masa selama 60 saat bagi setiap soalan. Pelajar perlu menjawab soalan dalam jangka masa yang telah ditentukan. Pelajar juga dibenarkan untuk merujuk buku supaya permainan ini menjadi lebih santai dan tidak memberi tekanan kepada pelajar. 







                                        Contoh soalan yang diuji


Selepas pelajar dapat log masuk menggunakan kod akses, terdapat paparan nama pelajar di skrin utama di hadapan kelas.




Selepas saya memulakan permainan, pelajar perlu menggunakan telefon pintar mereka untuk menjawab soalan kerana untuk permainan Quizizz paparan soalan hanya boleh dilihat di telefon pintar pelajar sahaja. 






Semasa pelajar bermain permainan ini, di skrin utama di hadapan kelas terdapat paparan nama pelajar yang dapat menjawab soalan paling cepat dan betul. Pelajar yang paling pantas menjawab akan berada di kedudukan yang pertama. 




Selepas permainan tamat, saya juga telah memberikan kerja rumah yang perlu dilakukan oleh pelajar semasa cuti sekolah dan menentukan masa bila kerja rumah itu perlu disiapkan. Hal ini memudahkan saya untuk memantau pelajar yang masih belum menyiapkan kerja rumah dan pelajar yang sudah siap.  Saya juga tidak perlu risau untuk menyemak jawapan pelajar kerana Quizizz telah melakukannya untuk saya. Kesimpulannya, saya dapati pelajar saya sangat seronok dan aktif semasa permainan quizizz ini berlangsung.



Kelebihan


  • Aplikasi Quizizz ialah pembelajaran bersifat interaktif dan menarik dengan adanya avatar, leaderboard, tema muzik dan sebagainya. Selain itu, pelajar juga perlu menggunakan telefon pintar masing-masing untuk menjawab soalan dan tidak perlu menggunakan pen dan kertas. Hal ini dapat menarik minat pelajar dan melalui pemerhatian saya, mereka berasa sangat seronok.


Meme yang menarik


Leaderboard

  • Selain itu, kuiz yang dijalankan juga tidak mengambil masa yang lama. Pelajar tidak perlu menunggu untuk semua pelajar lain selesai menjawab soalan barulah pelajar itu dapat menjawab soalan yang berikutnya. Hal ini dapat menguji kepantasan pelajar berfikir semasa menjawab soalan. 
  • Penggunaan Quizizz juga membolehkan guru untuk menyediakan data dan laporan tahap penguasaan pelajar dengan terperinci. Quizizz juga boleh dimainkan dengan menggunakan komputer, tablet ataupun telefon pintar. Soalan dan jawapan akan keluar di skrin telefon pintar pelajar. Pelajar perlu memilih jawapan yang betul. Pelajar juga dapat melihat kedudukan mereka di leaderboard telefon pintar mereka ataupun di skrin telefon pintar masing-masing.


Pelajar menggunakan telefon pintar

Contoh soalan dan jawapan di skrin pelajar







Kedudukan pelajar di Leaderboard


  • Kelebihan lain permainan Quizizz ialah permainan ini sangat mudah dimainkan dan menyeronokkan. Pelajar tidak perlu mendaftar akaun untuk menjawab soalan. Kuiz yang dibuat juga boleh disediakan sendiri oleh guru dan boleh juga berkongsi soalan dengan orang lain. 
  • Permainan Quizizz juga dapat menggalakkan pelajar untuk bersaing secara adil. Permainan ini juga melatih pelajar untuk bekerjasama semasa menjawab soalan. Selepas pelajar menjawab soalan, guru juga boleh membuat perbincangan dengan pelajar. Guru boleh mengenal pasti soalan yang sukar dijawab oleh pelajar dan dapat memberikan fokus terhadap soalan tersebut.
  • Di samping itu, pelajar juga dapat bermain aplikasi Quizizz di mana-mana sahaja secara serentak asalkan ada nombor kod. Hal ini memudahkan guru untuk membuat kuiz kepada pelajar yang ramai. Secara keseluruhannya, pelajar berasa sangat seronok kerana dapat menjawab soalan dalam keadaan yang santai di samping dapat berbincang dengan rakan-rakan.




  • Quizizz juga menggunakan nombor kod dan boleh disetkan sebagai kerja rumah. Jadi, guru boleh menentukan masa kerja rumah tersebut perlu diselesaikan. 







  • Kelebihan Quizizz juga ialah saya boleh melihat laporan pelajar secara individu dengan terperinci. Saya boleh melihat markah yang diperoleh oleh pelajar, berapa jumlah soalan yang dijawab dengan betul atau salah, berapa minit pelajar menjawab setiap soalan danjumlah markah yang diperoleh. Hal ini memudahkan saya untuk menilai soalan yang mana yang sukar dijawab oleh pelajar. Jadi saya boleh memberikan tumpuan kepada soalan tersebut supaya pelajar akan lebih memahami pengajaran. 

                                              Contoh Laporan Pelajar 

  • Seterusnya, saya juga dapat terus berbincang soalan yang dibuat bersama pelajar dalam kelas. Hal ini dapat meningkatkan pemahaman pelajar di samping dapat menjimatkan masa. Jika ada soalan yang kurang difahami oleh pelajar, saya dapat memberi penerangan dengan jelas kerana terdapat gambar yang boleh membantu menjelaskan sesuatu perkara dengan lebih teliti  kepada pelajar



                             Guru memberi penerangan kepada pelajar


Kelemahan

Kelemahan yang saya dapati semasa menggunakan aplikasi Quizizz sama sahaja dengan kelemahan semasa pelajar menggunakan aplikasi Kahoot. Pelajar harus menggunakan telefon pintar dan data sendiri. Terdapat beberapa orang pelajar yang tidak mempunyai telefon pintar.  Jadi semasa aktiviti ini dijalankan, pelajar terbabit tidak dapat melibatkan diri.  

Kelemahan lain ialah permainan Quizizz tidak menggunakan skrin besar di hadapan kelas. Hal ini menyukarkan guru untuk memantau aktiviti pelajar.   Selain itu, terdapat juga pelajar yang tidak dapat log masuk ke aplikasi Quizizz. Hal ini agak mengambil masa untuk guru memulakan permainan Quizizz. 


Penambahbaikan

Perkara yang boleh dilakukan untuk mengatasi kelemahan ini ialah permainan Quizizz ini perlu dibuat di makmal komputer. Jadi, semua pelajar dapat melibatkan diri dengan permainan ini. Tidak ada lagi masalah pelajar yang tidak dapat log masuk atau tidak mempunyai telefon bimbit. Jadi semua pelajar dapat melibatkan diri dan mampu bersaing secara adil dan tidak perlu berkongsi telefon lagi. Selain itu, permainan Quizizz akan lebih menarik jika permainan ini dapat dipaparkan di skrin besar di hadapan kelas supaya guru dapat memantau aktiviti pelajar. 



                            Pelajar menggunakan aplikasi Quizizz di makmal komputer

Kesimpulannya, penggunaan Quizizz sangat membantu saya dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Saya dapat melihat keseronokan pelajar semasa bermain permainan ini. Pelajar juga menunjukkan peningkatan dari segi pemahaman terhadap topik yang diajar. Pelajar juga memberikan kerjasama dan bersungguh- sungguh semasa menjawab soalan.



24 comments:

  1. Terima kasih cikgu atas sumbangan kepada semua murid.

    ReplyDelete
  2. Blog ini sangat baik untuk pelajar! Mujurlah cikgu!

    ReplyDelete
  3. Terim kasih cikgu. Blog ini sungguh menarik !

    ReplyDelete
  4. Blog yang sangat baik untuk pelajar. Terima kasih cikgu!

    ReplyDelete
  5. Terima kasih cikgu. Blog ini sangat baik!Ribuan Terima kasih cikgu untuk pengajaran setahun ini.

    ReplyDelete
  6. Terima kasih cikgu.Blog ini sangat baik untuk semua pelajar dan murid.

    ReplyDelete
  7. Terima kasih cikgu. Blog ini sangat menarik hati. Cikgu mengajar baik dan murid-murid juga belajar dengan seronok. Saya percaya bahawa sistem pendidikan akan menjadi lebih baik pada masa depan.

    ReplyDelete
  8. Terima kasih,cikgu. Blog ini sangat menarik!

    ReplyDelete
  9. Blog ini sangat berguna dan menarik,terima kasih Cikgu Rozita.

    ReplyDelete
  10. baik untuk belajar,terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  11. Terima kasih Cikgu,Blog ini sangat berguna untuk pelajar dan guru-guru.

    ReplyDelete
  12. Terima kasih cikgu ,blog ini amat berguna dan penting kepada kita .

    ReplyDelete
  13. Blog ni mmg terbaik..bnyk info berguna

    ReplyDelete
  14. Terima kasih cikgu untuk membuat blog ini.Blog ini sangat menarik dan berguna

    ReplyDelete
  15. blog ini amat menarik,kasih cikgu

    ReplyDelete
  16. Blog ini sangat berguna dan menarik terima kasih Cikgu Rozita.(Loh Zi Zong)

    ReplyDelete
  17. Blog ini sangat baik dan berguna untuk belajar.Terima kasih cikgu!

    ReplyDelete
  18. blog ini sangat menarik,terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  19. baik untuk belajarπŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

 

Technology In Education~Cikgu Rozita Template by Ipietoon Cute Blog Design